GI-lasange

Det är ingen nyhet att jag är ett fan av GI-mat :)
Idag provade jag och Magnus ettt nytt recep nämligen lasange..
Tänkte dela med mig av denna goda maträtten..

GI-lasange

Detta behöver du -

  • 1 Stor squash
  • 1 tsk salt
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta (jag tog 3, tycker om att ha mycket vitlök i min mat)
  • Steksmör
  • 500g nötfärs
  • 1 burk krossadetomater
  • 2 tsk torkad basilika och oregano (Jag tog bara oregano)
  • Salt & Peppar
  • 1 ½ dl grädda
  • 1 paket mozzarella (Jag tog två)

Gör såhär -

  • Sätt ugnen på 225.
  • Skiva squashen på längden, lättast är det att använda en osthyvel. Lägg upp skivorna på en handduk och strö över lite salt för att få bort lite vätska.
  • Hacka löken och antingen hacka, pressa eller riv vitlöken och fräs lite lätt i en stekpanna.
  • Ta upp det och lägg i köttfärsen.
  • Tillsätt sedan löken och vitlöken igen även krossadetomater och örterna, smaka av med salt och peppar.
  • Låt koka tills den mästa vätskan har försvunnit.
  • Smörj en ungfast form med smör
  • Lägg ett lager med squashskivor på botten. Varva med köttfärssås, ett lager squash (här hade jag ett lager med skivad mozzarellaost med), köttfärssås och det sista laget ska vara squash på toppen.
  • Häll på gräden. Riv mozzarellan och strö över gratängen. Gratinera i ugn 20-30 minuter eller tills gratängen har fått fin färg.



Punkt 1




Punkt 6




Mellan "varvningarna'' av kättfärsås och squashen




Sista lagret med köttfärsås




Sista lagret med squash




Klar för att åka in i ugnen.. (hällt på grädden och strött över den rivna mozzarellan)




Precis uttagen från ugnen :)



Slutresultatet :D (den blev lite rinnande, tror de blev lite för mycket grädde.. Magnus gick på ögonmåttet haha)




Tycker ni att det blev jobbigt när jag har bilder med i inlägget?
Vill ni hellre se enbart recepten?

Ni bestämmer



Smaklig måltid

Kommentarer
Postat av: Pia Svensson

2011-01-12 @ 07:47:33
Postat av: Pia Svensson

Jag tycker att det ser jättegott ut och det är bra att du lägger ut bilder på det för då ser man hela händelseförloppet. Fortsätt med det

2011-01-12 @ 07:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0